Pomiar masy na samochodzie ciężarowym.

ednym z ciekawszych rozwiązań powszechnie stosowanych w Europie Zachodniej, jeszcze niebyt popularnym jednak w Polsce są wagi montowane bezpośrednio na samochodach ciężarowych. Istnieje szereg rozwiązań i pomysłów aby ten problem rozwikłać, od prostych systemów bazujących na pomiarze ciśnienia opon czy pomiarze ciśnienia w układzie hydraulicznym do profesjonalnych rozwiązań umożliwiających wiarygodny pomiar masy. W niniejszym artykule nie będziemy zagłębiali się w prostsze rozwiązania ze względu na fakt, iż pomiar odbywa się za pomocą jednego czujnika co nie pozwala praktycznie na żadna dokładność gdyż jedne czujnik nie ma możliwości wiarygodnego przekazania masy z kilku niezależnych układów ciśnienia. Dodatkowo takie rozwiązania nie podlegają praktycznie kalibracji czy regulacji, a masa podawana jest bardzo, ale to baaaardzo zgrubnie.

 

To na czym chciałbym się skupić to na precyzyjnym pomiarze masy na samochodzie ciężarowym. Przy czym nie ma tu różnicy czy jest to sam ciągnik siodłowy z naczepą, czy jest to cały zestaw, tzw. wanna, cysterna, czy jakikolwiek inny pojazd. Aby móc go zważyć musi mieć zawieszenie pneumatyczne, hydrauliczne lub mechaniczne. Czyli reasumując - innego nie ma w pojazdach poruszających się po drogach.

Można by sobie zadać na początek, a po co mi takie coś. Przecież wiem ile waży mój samochód oraz na oko wiem ile wazy pełny a po za tym jak wyjeżdżam z zakładu to i tak samochód jest ważony. Oczywiście nie na każdym samochodzie ciężarowym takie rozwiązanie jest niezbędne, ale jest kilka zastosowań w których jest bardzo pomocne.
Zacznijmy od przeciążania. Każdy kierowca i właściciel pojazdu wie jakie s.a. kary za przeciążenie pojazdu, a jak wiadomo nie zawsze jest możliwość przy załadunku określenia masy pojazdu gdyż nie wszędzie są wagi samochodowe. Takie miejsca jak załadunek zboża, towarów które nie są sprzedawane i rozliczane według masy itp. Do tego dochodzą jeszcze drogi dojazdowe z nierzadko ograniczeniem masy pojazdów.
Druga sprawa to obciążenie osi. Nawet jeśli waga pojazdu się zgadza to niekoniecznie obciążenie na jedną oś będzie w granicach dopuszczalnych przez przepisy. Jeśli transportowane są pojedyncze elementy to samo złe rozłożenie towaru na pojeździe może nam przysporzyć kłopotu. Oczywiście należy mieć tutaj nie tylko wzgląd na kary nakładane przez policję, ale także na samo niszczeni się pojazdu. Wiadomo, że przeciążenie pojazdu ma wpływ na niszczenie między innymi zawieszenia, ogumienia, hamulców. Zawsze zaskakuje mnie dlaczego nikt nie przeciąża swojego prywatnego samochodu, natomiast ciężarowym się nikt nie przejmuje.
Następna zaleta to oszczędność czasu. Czas to pieniądz, a każdorazowe stanie na bramie wyjazdowej do zważenia x czas pracy kierowcy x czas pracy pojazdu ??? Można tutaj zaoszczędzić niemałe pieniądze. Wystarczy, że przejedziemy w kilka miejsc, w każdym się zważymy, trochę postoimy i zamiast dojechać do bazy będziemy musieli stać i czekać na przydrożnym parkingu.
Istnieje kilka branż w których wagi takie jednak są szczególnie niezbędne. Mam tu na myśli prace budowlane związane z transportem gruzu, kruszywa, betonu itp. Drugie rozwiązanie to transport przy wycince drzew. Trzecie to transport wielko-gabarytowy. Czwarte transport zbóż. Piąte to kopalnie odkrywkowe i kamieniołomy. Szóste i następne też się znajdą.
Teraz o samym urządzeniu. Istnieje w kilku wersjach. W tańszej wersji bezprzewodowej która pozwala na bardzo szybki montaż i demontaż. Druga to standardowa wersja przewodowa wymagająca połączeń kablowych. Trzecia to już dla typowych gadżeciaży wersja z sterowaniem opartym na sprzęcie firmy Apple.
O samych wagach. kosztach i parametrach technicznych można poczytać na tej stronie
Jeszcze kilka słów o możliwościach. Możemy wynik ważenia podpiąć do dowolnego systemu śledzenia pojazdów, możemy podłączyć sobie drukarkę, możemy również sprawdzać masę netto przewożonego towaru.
Na koniec odpowiedź na zasadnicze pytanie, jaka jest dokładność takich wag. Wszystko zależy od rodzaju zawieszenia, ale aby nie zanudzać możemy przyjąć 1%. Jeśli chcecie znać więcej szczegółów proszę o kontakt telefoniczny pod numer 607-062-712, gdzie chętnie wytłumaczę wszystkie szczegóły i niuanse.