INATALACJA SYSTEMU WAŻENIA OSI: PRZYDATNE INFORMACJE
- Powierzchnia na której opierają się moduły powinna być dobrze wypoziomowana. Powwinna ona mieć twardość podłoża, przynajmniej na poziomie 100 kg/cm2 (zwykle wartość zbrojonego betonu).
INFORMACJA: za duże pochylenie może istotnie zmniejszać precyzję systemu.
- W systemie ważenia osi, należy stworzyć dobrze wypoziomowany teren a następnie zainstalować platformy ważące o odpowiedniej długości.
- Podłoże poniżej strefy ważenia musi byćw wytrzymałe, nie powodować przesiąkania wody, musi mieć skoncentrowaną ładowność równą przynajmniej 1,5 raza maksymalnej ładowności wagi.
- Na wydajność ważenia może mieć wpływ typ ważonego pojazdu oraz jego stan techniczny.
- W ważeniu osi zalecane jest aby nie ważyć pojazdów transportujących ciekłe materiały.
- Gdy system jest zoptymalizowany, w jedną ze stron, wskazane jest aby zawsze przeprowadzać pomiary w tym samym kierunku.
GDY TWORZYMY WYPOZIOMOWANY OBSZAR PRZED I ZA PLATFORMAMI, W APLIKACJI WAŻENIA OSI.
- Wypoziomowany obszar jest niezbędny gdy istnieje potrzeba ważenia pojazdów z większą liczbą osi niż dwie. W tym przypadku, jest to wymagane w wszystkich systemach ważenia osi, w celu zagwarantowania poprawności wskazań. Aby stworzyć wypoziomowany obszar niezbędna jest instalacja podkłądek na równi z powierzchnią gruntu za pomocą specjanych ram fundamentowych, lub na powierzchni za pomocą mat najazdowych.
WYBÓR DŁUGOŚCI WYPOZIOMOWANEGO TERENU
- Zalecana minimalna długość obszaru zależy od rodzaju pojazdu, na przykład dla pojazdu z 5 osiami długość przed i za platformami wagowymi wynosi 3,5m. Aby osiągnąć jednocześnie ten sam poziom osi w strefie ważenia, zarówno dla ciągnika jak i naczepy.
INFORMACJA: Najlepsze warunki dla ważenia można osiągnąć stwarzając wypoziomowany teren na długości równej najdłuższegmu ważonemu pojazdowi.
ZASADY OPTYMALNEGO UŻYWANIA WAŻENIA OSI W TRYBIE STATYCZNYM
- Koła pojazdu muszą być ustawione dokładnie pośród belek, unikając kontakktu z obszarem wokół powierzchni ważącej.
- Gdy pojazd jest ustawiony należy zwolnić hamulec i wyłączyć silnik.
- Wykonać niezbędne operacje ważenia.
- Wskazane jest aby nie ważyć pojazdów z niedopompowanymi kołami.
ZASADY OPTYMALNEGO UŻYWANIA WAŻENIA OSI W TRYBIE DYNAMICZNYM
- Przejeżdżać przez wagę możliwie najwolniejszą prędkością (5 km/h), unikając hamowania podczas pomiaru.
- Wskazane jest aby nie ważyć pojazdów z niedopompowanymi kołami.
METROLOGIA PRAWNA
Wagi osiowe statyczne legalizowane są tylko do wyznaczania masy osi. Nie mogą służyć do rozliczeń handlowych jako całości zważonego pojazdu. Legalizacja bowiem jest na pojedyncze ważenie, nie na sumę ważeń. Przepisy jednak nie określają tego typu pomiarów w żaden sposób.
Wagi osiowe dynamiczne (nie licząc wag automatycznych do ważenia pojazdów w ruchu) legalizowane są jako wagi statyczne i ważność takiej legalizacji opisana jest powyżej.